Juraj
Napište nám
ZDARMA propojení na hypotečního specialistu
Propojení se specialistou
reprezentativní příklad
Rezort dopravy plánuje zmeny na stavebnom trhu. Súčasný stavebný zákon, ktorý platí už viac ako 40 rokov, majú nahradiť dva nové zákony. Jeden sa bude venovať územnému plánovaniu, druhý výstavbe.
Návrh pracovnej verzie avizovanej z dielne rezortu prinesie viacero noviniek – má zjednodušiť stavebné povolenia, zamedziť čiernej výstavbe a z pracovníkov na stavebných úradoch sa majú stať profesionálni komisári. O čo vlastne ide?
„Snažíme sa zamerať na zlepšenie a zefektívnenie stavebného konania a procesov územného plánovania. Aby konania boli jednoduchšie, rýchlejšie, prehľadnejšie," priblížil Peter Ďurček, štátny tajomník rezortu dopravy. Nové stavebné predpisy by mohli vytvoriť podmienky pre profesionálnejšiu stavebnú správu, pričom dôraz má byť kladený na kvalitu a bezpečnosť stavieb.
V rámci návrhu zákona o územnom plánovaní chce napríklad podľa agentúry TASR rezort zaviesť do praxe povinnosť pre všetky obce mať územný plán. „V súčasnosti je táto povinnosť len pre obce nad 2000 obyvateľov. V novom zákone zavádzame túto povinnosť pre všetky obce. Samozrejme, s istými časovými odstupmi podľa počtu obyvateľov," vysvetlil Tibor Németh, generálny riaditeľ sekcie výstavby na rezorte dopravy.
Zároveň by sa mali zjednodušiť procesy pri územnom plánovaní a tiež sprofesionalizovať jeho orgány. Dosiahnuť sa to má jasne stanovenými kvalifikačnými predpokladmi aj školeniami v rámci územného plánovania. „Najdôležitejšie v rámci územného plánovania je územné stanovisko obce, ktorým bude potvrdzovať stavebný zámer pre výstavbu," dodal Németh.
Čo sa týka návrhu zákona o výstavbe, v ňom ministerstvo dopravy navrhuje nový inštitút – stavebný zámer. Ten by mal byť dokumentom, v rámci ktorého by mala byť stavba posúdená z hľadiska technického, stavebno-technického, z hľadiska umiestnenia a aj súladu s územno-plánovacou dokumentáciou. Po posúdení stavebného zámeru by malo byť vydané jedno rozhodnutie. Tým chce štát zamedziť súčasnému dvojkolovému konaniu. „Takto by sme chceli zabezpečiť, aby bola jedna stavba, jedno rozhodnutie, jedno konanie," konštatoval Németh.
Zároveň chce ministerstvo v návrhu zákona preniesť výkon štátnej stavebnej správy z obcí na štát a na takzvaných stavebných komisárov. Tí by boli oprávnení konať v mene štátu. Práve túto zmenu ale kritizujú mestá a obce na Slovensku. Ďurček však reagoval, že ministerstvo neberie týmto krokom kompetencie obciam, keďže ide o pôsobnosť štátu, ktorá bola obciam zverená. Tvrdí, že štát chce zvýšiť kvalitu výkonu štátnej stavebnej správy. Treba však podotknúť, že ide o pracovný návrh stavebných predpisov, o ktorých možno stále diskutovať
Finálny návrh znenia týchto predpisov rezort dopravy odhaduje ukončiť do 30. júna tohto roku. „V prvom rade by sme chceli, aby to bol výsledok dohody, čo najširšej dohody na odbornom trhu a vtedy by sme mohli spustiť legislatívny proces," avizoval Ďurček. Ten sa začína vnútrorezortným pripomienkovým konaním, nasleduje ho medzirezortné pripomienkové konanie, do vlády by mohol v ideálnom prípade dostať na jar budúceho roka. Účinnosť nových predpisov možno predpokladať od 1. januára 2020.
Avizované novinky z pracovného materiálu rezortu dopravy:
Prevzaté z webu reality.sk
Zdroj: https://www.reality.sk/clanok/novinky/zmeny-na-stavebnom-trhu-rezort-dopravy-chysta-legislativne-novinky
Autor: reality.sk